Utorak, 10 prosinca, 2024
No menu items!
Google search engine
HomeRallyOd 18. do 21.travnja novo izdanje WRC Croatia rallya

Od 18. do 21.travnja novo izdanje WRC Croatia rallya

Četvrto izdanje WRC Croatia rallya, jednog od 13 svjetskih rallya u FIA kalendaru, uz neznatno izmijenjeni koncept brzinaca, servisnog parka izvan Zagreba i regruping na riječkom Korzu

Tekst: Miroslav KRPAN
Snimci: Miroslav Krpan i arhiva

 

Automobilizam je u pitanju. Rallyu tepaju, a istinski to i jest, kraljicom oktanskog sporta na četiri kotača. Doživljavali smo na ovim našim prostorima do sada brojne priredbe te prestižne discipline, ali san svakog pregaoca auto sporta, svakog ljubitelja brzina i ovisnika o oktanima je pratiti, doživjeti, saživjeti se sa WRC-om. Vrhunski je to sportski događaj što donosi simbiozu visoke tehnologije i vještine vozača. O konačnom rezultatu odlučuje svaka desetinka utrošena na posebnim brzinskim ispitima, dramatična utrka sa strojem i „štopericom“ koja od vozača i njegova suvozača  zahtjeva maksimalnu koncentraciju i preciznost. I kad se pod jedno stavi brzina, tehnologija, servisni tim, pouzdanost vodećih svjetskih proizvođača automobila i povjerenje i umješnost najboljih svjetskih vozača i suvozača, stiže se do konačnog uspjeha. Do pobjedničkog postolja. Do pobjede. 

Ideju su, s odmakom vremena imali mnogi. Željeli ostvariti jednog dana. Sadašnji ostvarivi koncept dovođenja World rally Championshipa (WRC) u Hrvatsku konkretnije je začet 2013.godine, prigodom realizacije tadašnjeg Croatia rallya u Istri bodovanog za Europsko prvenstvo. Ipak, protekle su još godine i godine da bi 2021.godine san bio i ostvaren. Bio je to period kojeg će generacija pamtiti kao pandemijski, pa je i u svemu tome „mrvica“ zasluge da Hrvatska upravo tada bude upisana u kalendar FIA Međunarodne automobilističke federacije  u rubrici WRC – Svjetsko prvenstvo u rallyu.

Bila je to i godina podsjećanja na 115 godišnjicu osnivanja Prvog hrvatskog automobilnog kluba, prethodnika Hrvatskog auto i karting saveza. Organizacijski projekt od prvog dana potpisuju porečki Autoklub D.T. Motorsport i zagrebački CRO Dakar Team, uz tehničkog izvoditelja zagrebački AK Delta Sport.

TRI IZDANJA – TRI POBJEDNIKA

Premijerno izdanje hrvatskog WRC projekta, sa startom i ciljem u Zagrebu, obilježio je nastup 56 od 68 prijavljenih posada iz 26 zemalja, kroz tri županije, itinererom dugim 1.279,87 km s 20 brzinskih ispita na deset lokacija ukupne duljine 300,32 km. Svoju 51.pobjedu u WRC-u na prvom našem rallyu ostvario je tada sedmerostruki svjetski prvak Francuz Sebastien Ogier uz suvozača Juliena Ingrassia u Toyoti Yaris WRC. Toj je pobjedi prethodilo niz događanja po kojima se prva godina u WRC i pamti. Ogier je imao nesmotreni „bliski“ susret s policijom u prometu zagrebačkim avenijama, potom i nepoštivanje vertikalne svjetlosne signalizacije, da bi u ciljni rezultat u Kumrovcu ušao s minimalnom prednošću samo šest desetinki sekunde, što je bilo treće najmanje vrijeme pobjedničke prednosti u rezultatima WRC-a do tada. Pehist za drugu poziciju bio je britanski tandem Elfyn Evans i Scott Martin iz Teama Toyote zahvaljujući skupo plaćenoj pogrešci samo 300 metara pred zadnjim ciljem. Treći na postolju bili su Belgijanci Thierry Neuville-Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 Coupe WRC). Među sudionicima šest hrvatskih posada, a najboljim plasmanom, 41.ukupno, nastup su obilježili Mateo Butorac i Marko Stiperski (Peugeot 208 Rally4).

Drugo izdanje 2022.godine itinererom je produljeno na 1.648,13 km i kroz 20 brzinaca duljine 291,84 km, uključivo i prostore dviju novih županija, objedinilo je nastup 63 posade iz 26 zemalja. S osam dobivenih brzinaca, ali u krajnje neizvjesnoj borbi do posljednjeg mjerenja pobjedu odnosi finski tandem mladog lava Kalle Rovanperä-Jonnë Halttunen (Toyota GR Yaris Rally1). Kako je kazao, na posljednjem BI Kumrovec je riskirao i pobijedio za 4,3 sekunde. Drugi su bili Ott Tänak-Martin Järveoja (Estonija, Hyundai i20 N Rally1), a treći Thierry Neuville-Martijn Wydaeghe ( Belgija, Hyundai i20 N Rally1). Do najboljih vremena po brzincima stizali su još Lappi (4), Neuville (3), te Tänak i Evans (2). Jedan je brzinac na Platku, zbog izuzetno guste magle i nemogućih uvjeta odvijanja natjecanja otkazan, a među sedam hrvatskih posada najbolji 36. ukupno veteran Niko Pulić sa suvozačicom Aleksandrom Kovačić u Škoda Fabia R5.

Uoči trećeg izdanja, na jednom timskom testiranju poginuo je Irac Craig Breen iz Hyundai Teama, pa je i ozračje cjelokupnog izdanja hrvatskog WRC-a bilo neobično i tužno. Svjetske asove, poslije pandemijskih godina i već uspostavljenog ritma pristizanja svjetskih asova uz brzince i na mjestima okupljanja došlo je promatrati stotine tisuća ljubitelja rallya. Na startu 54 posade iz 23 zemlje uz još jedan novi brzinac u Gorskom kotaru (Ravna Gora) bili su pravi izazov, uz novost hibridnog pogona WRC1 klase. Treća godina treći pobjednik, ali isti tim – Toyota. Nakon 18 mjeseci pobjedničkog posta konačno u Hrvatskoj na najvišem postolju Britanci Elfyn Evans i Scott Martin, poslije 1.649,68 km itinerera i 301,26 km na 20 brzinaca s 27 sekundi prednosti ispred tandema Ott Tänak-Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 Hybrid), te 58,6 sekundi ispred Finaca Esapekka Lappi-Janne Ferm (Hyundai i20 n Rally1 Hybrid). Usprkos sedam najboljih vremena na brzincima, ali i pehom s gumama, legendarni Sebastien Ogier tek peti, a do najboljih vremena još su stizali Rovanperä (6), Neuville (3), Tänak (2), te po jedan  Lappi i Evans. Osam hrvatskih posada, a najbolji čak 29. ukupnog poretka Tomas Hrvatin-Đani Simčić (Renault Clio Rally4). 

WESTGATE I RIJEČKI KORZO

Novo, četvrto ovogodišnje izdanje WRC Croatia rally doživjelo je nekoliko znakovitih promjena. Prema javno dostupnim dokumentima uočljiva je prva i značajna novost u lokaciji Servisnog parka koji, s uglavnom makadamskog prostora pored Zagrebačkog velesajma i gradskog okruženja, seli na 20-ak kilometara udaljenu periferiju okruženja Westgate trgovačkog centra gdje će niknuti privremeni oktanski grad četvrtog ovogodišnjeg rallya u kalendaru FIA WRC-a. Na istim prostorima predviđa se i sjedište organizatora i svih administrativnih poslova. Ceremonijalni start 18.travnja u večernjim satima ustaljeno kreće pored Nacionalne i sveučilišne knjižnice i znanih zagrebačkih fontana, dok će jutarnji termini biti rezervirani za Shakedown Okić, posljednju probu trkaćih bolida uoči ogleda na deset destinacija kroz pet županija (Zagrebačka, Karlovačka, Primorsko-goranska, Krapinsko-zagorska i Varaždinska) i Grad Zagreb, itinererom duljine 1401,93 km, od čega 283,28 km otpada na 20 brzinskih ispita. Prvi natjecateljski dan 19.travnja po dva puta voze se brzinci Krašić-Sošice, Jaškovo-Mali Modruš Potok, Ravna Gora-Skrad i Platak. S Platka, sredinom dana, sudionici WRC-a stižu u centar Rijeke, na pješačku zonu Korzo, trenutno, a zasigurno i kroz 40-ak dana opasanu velikim gradilištem okolnih prometnica. 

Riječki Korzo nije u svijetu rally sporta novost. Posljednji značajan automobilistički spektakl zbivao se sredinom svibnja 2012.godine   kada je bio središtem, startom i ciljem tadašnjeg 39.Croatia rallya, treći puta za redom „riječkog“ izdanja, te godine trećeg natjecanja sezone FIA Prvenstva Europe u rallyu. Startale su 42 posade, do cilja, poslije 16 brzinaca dugih 240 km itinererom od 857 km, stiglo 23. Pobjednički je šampanjac ispijao finski dvojac Juho Hänninen-Markkulo Mikko (Škoda Fabia S2000). Među prvih deset na cilju bile su četiri hrvatske posade, a najbolja, peta ukupno Juraj Šebalj-Toni Klinc (Mitsubishi Lancer evo IX). I tako, poslije brzinca Platak, potom Ravna Gora, WRC stiže i u središte Primorsko-goranske županije iz koje je prije 50 godina startao, svojevrsna preteća današnjeg WRC-a, kultni Delta rally.

Drugi natjecateljski dan objedinjeje četiri nove dionice brzinskih ispita: Smerovišće-Grdanjci, Stojdraga-Gornja Vas, Vinski Vrh-Duga Resa i Pečurkovo Brdo-Mrežnički Novaki, svaki dva puta.

Odlučujući će biti ogledi posljednjeg prijepodneva na dionicama Trakošćan-Vrbno i Zagorska Sela-Kumrovec, od kojih je ovaj posljednji u statusu „specijalca“ „Wolf Power Stage“, brzinca koji donosi posebne bodove petorici najbržih. 

PRILIKA ZA VJEČITOG DRUGOG

Ovogodišnja WRC sezona  startala je krajem siječnja u prestižnoj destinaciji Monte Carlo, nastavljena sredinom veljače na sjeveru Europe, u Švedskoj, a do dolaska u Hrvatsku još treba odraditi afrički zadatak Safari Rally Kenija posljednjeg vikenda u ožujku. Dva su pobjednika do sada, trenutno vodeći Belgijac Thierry Neuville (Hyundai) s 48 bodova i drugoplasirani Britanac Elfyn Evans (Toyota) s tri boda manje. Neuville slovi za „vječitog drugog“, do sada je pet puta bio viceprvakom svijeta, a u stopu ga prati i Evans s tri naslova „drugog“. Obojica su u Hrvatskoj dva puta bili na postoljima, Evans s prošlogodišnjom pobjedom brani status,dok je Neuville dva puta bio treći. Da li su njih dvojica predodređena i za ovogodišnje kumrovečko postolje i glagoljaške plakete ?! Značajna novina ovogodišnje sezone je sustav bodovanja, pa se tako na svakom natjecanju dodjeljuju tri skupine bodova: prva za ostvarenje prva dva dana, zaključno sa subotnjim programom, kada bodove počev s 18 dobivaju prva desetorica, slijedi zasebno bodovanje trećeg dana (nedjelja) za sedmoricu najboljih od 7 na niže, te već ustaljeni Power Stage, posljednji brzinac za bodus bodove 5,4,3,2 i 1 za petoricu najbržih.Iniciranje ovog sustava bilo je povod razmišljanja kako će postojati manja uloga faktora peha i odustajanje, te povrata posljednjeg dana po zaslužene posebne bodove. Hoće li se pokazati dobrim treba sačekati kraj prve sezone, u drugoj polovici studenog, kada je na rasporedu WRC Forum8 Rally Japan.

WRC je globalni izazov koji karakteriziraju hrabrost, strast, izdržljivost i mogućnost konstantne prilagodbe stalnim izmjenama okoline i nepredvidivosti uvjeta za vožnju.

A na ljubiteljima brzina tjedan je uživanja, na ovaj ili onaj način, uživo ili uz suvremena tehnička pomagala.

Odbrojavaju se dani, kroz koji će i lista prijava, a spektakl oktanske kraljice sportova ponovo je zagarantiran na hrvatskih cestama koje slove titulom „stotinu nijansi asfalta“. Sve u svemu, vrijedi rezervitati travanjski termin od 18. do 21. za najznačajniji hrvatski automobilistički događaj svjetskih razmjera. Razglednica je to koju šaljemo u svijet o svoj ljepoti lijepe naše. 

RELATED ARTICLES

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

POPULARNO